Panasonic GH5s a kézben

Néhány héttel ezelőtt lehetőségem nyílt a Panasonic GH5s kipróbálására. Ez nem egy részletes teszt, ugyanis csak lehetőség volt kézbe venni a gépet és haza hozni az általa felvett anyagokat. Inkább csak a tapasztalatok és érzések, benyomások megosztása lesz ez az írás.

 

Alig egy évvel a GH5 megjelenése után, nem sokan gondolták volna, hogy hamarosan jön egy frissítés, de jogosan merül fel a kérdés, hogy szükséges lesz ez nekünk?

Ami a GH5s nagy előnye, arra a nevében is jelzett S betű utal (sensitivity) a fényérzékenység. Kézbe fogva talán egy kicsit nagyobb a váz az elődnél. Jobban megnézve a szenzort, valóban észrevehetően nagyobbat kapott, mint korábbi verziója. A Panasonic azt is állítja, hogy szándékosan “túlméretezett” a szenzor, hogy minden aspektusban a teljes szenzor felület kihasználható legyen, minden képarány crop mentes felvételt eredményezzen.  Képarányok: 3:2; 4:3; 16:9; 17:9 DCI; 1:1. A nagy hátránya ennek a modellnek, hogy a szenzorstabi kikerült belőle (IBIS), emiatt sokan “felháborodtak” mivel egy nagyon jó funkció és iszonyat hasznos tud lenni a kézből való filmezéskor. GH4 használóként nekem igazából nem hiányzott, mert elég volt (nekem!) ha csak az objektívben volt stabilizátor, illetve gimbalon és állványon használtam a kicsikét.

Szenzorstabi kimaradt, full frame nem is volt.

A GH5s paraméterei röviden:

  • Cinema 4K (4096 x 2160) at 50/60p
  • New 10.2 MP Multi-aspect CMOS 4/3-type sensor
  • 4K at 24/25/30p 10bit 4:2:2 at All-Intra 400Mbps
  • 108op at 200Mbps All-Intra
  • 1080p/240fps Super-Slow Motion
  • 4:3 Anamorphic mode in 4K
  • Hybrid Log Gamma (HLG) Picture Profile
  • Micro Four Thirds lens mount
  • Dual Native ISO
  • 400/2500 ISO
  • V-Log L pre-installed (nem kell érte külön fizetni!)
  • Timecode in/out
  • Use Flash Sync port with included BNC cable
  • 225-area AF – same as on the GH5
  • 2 x SD card slots
  • UHS-II, V60 Class compatible
  • HDMI Type A (Full HDMI out)

GH5 és GH5s különbésgei

  • “10.2” megapixeles túlméretezett szenzor (viszont a GH5 – 20.2MP)
  • Dual-gain sensor design – kettős kiolvasást végez a szenzor, melynek köszönhetően a kép feldolgozása előtt a megfelelő pixelt használja a jel felerősödése előtt
  • Fix szenzor (nincs belső stabilizálás) – profi stabilizáló eszközök miatt
  • DCI 4K lehetőség 59.94, 50, 29.97 és 25p (GH5 – 23.98 / 24p)
  • Pontosabb AF kevesebb fénynél (–5EV)
  • 14-bit Raw fotóban
  • VLog-L
  • Time code in/out
  • ‘Like709’ and ‘V-LogL’ color profilok fotómódban
  • Mic socket offers Phantom Power,  Line-level In
  • LUT használata, színhű kép visszajátszáskor.

120fps viewfinder

Első tapasztalat, mely számomra fura volt, a dupla SD rögzítés nem volt zökkenőmentes, ugyanis kiírta, hogy csak teljesen egyforma kártyára tud rögzíteni. Ez most nem volt tiszta, hogy pl 2db 32GB, vagy azonos gyorsaságú kártya lehet, esetleg elég, ha csak a kapacitás megfelelő. Nyilván nem érdemes lassú kártyát használni, hiszen, akkor kihasználatlan marad a gép többi funkciója. Gondolom ez a jelenség a Dual UHS-II SD foglalatok miatt jelentkezett.

Panasonic GH5s és Lumix G 42.5mm f/1.7

Az auto focus valamivel jobb lett, erről van is egy tesztfelvételem, melyet egy 12-60-as kit objektívvel teszteltem. Jelenleg használok Sony a6500-at is, de véleményem szerint jóval pontosabb és gyorsabb a fókusz.

A rolling shutter hatás szerencsére nem túl vészes, vagy észrevehető. Nyilván nem tökéletes, de jóval “kellemesebb”, mint a Sony alpha gépeknél. A GH4 és Gh5 is egész jó volt már ezen a téren. Erről is van egy gyors teszt:

Mások is kipróbálták a lassítást 🙂

A 10x lassabb felvételek látványosak, de nem túl meggyőző a részletessége, ugyanis eléggé tömörített a felvétel, ha jól emlékszem 100mbps-el rögzít, ami elég kevés ennyi adatnak… Stúdió körülmények között sem volt szebb, véleményem szerint a természetes fények között rögzített képanyag sokkal meggyőzőbb lesz.

Bummm!!!

És a lényeg, amiért ezt a gépet meg kell említeni, a magas ISO használata. Nagyon szép teljesítményt nyújt a masina, főleg, hogy még mindig micro 4/3-os szenzorról beszélünk (17,3 x 13 mm).  Maximum iso 51200-ig mehetünk fel.

Ahogy én észrevettem, nagyjából hasonló a jel-zaj szint, mint a Sony a6500 (apsc) gépben. Ami tényleg szép teljesítmény és rendezvények, események rögzítése közben jól jöhet a magasabb iso használata, mivel a GH5-nél maximum iso 3200 volt a használható érték. Amit én szemmel láttam a GH5s használható értéke az iso 6400. Persze extrém körülmények miatt használható magasabb, de nagyon maximum az iso 12800.